Chraštice 44
Březnice 262 72
IČO: 68998503
tel: +420-318695382
mob:+420-739691120
skola@zschrastice.cz
www.zschrastice.cz
Chraštice 2
Březnice 262 72
IČO: 00242331
tel: +420-318695371
obecchrastice@seznam.cz
www.obec-chrastice.cz
Ahoj děti,
tento týden si budeme povídat o hospodářských zvířátkách, kde žijí, čím je krmíme a jaký z nich máme užitek. Naučíme se, nebo si jen zopakujeme i jejich mláďátka.….
Jaká znáš domácí zvířátka? Dokážeš pojmenovat i jejich mláďátka? Čím zvířátka krmíme? Proč je chováme?
Pes – štěňátko – jí granule a maso, pije vodu. Je to strážce farmy.
Kočka – koťátko – jí granule, pije mléko, vodu a loví myšky.
Králík – králíčátko – jí trávu, seno, pije vodu. Chováme ho na maso a kožešinu.
Slepice – kuřátko – zobe zrní, drobný hmyz, pije vodu. Slepice nám snáší vajíčka.
Husa – housátko – zobe zrní, různé kořínky, trávu, namočené suché pečivo, pije vodu. Chováme je pro maso a peří, kterým se plní peřiny a polštáře.
Prase – selátko – jí šrot, brambory, pije vodu. Chováme je kvůli masíčku.
Ovce – jehňátko – spásá travičku, pije vodu. Z oveček máme vlnu, ze které se pletou svetry, maso a mléko.
Koza – kůzlátko – spásá travičku, pije vodu. Dává nám mléko, ze kterého se vyrábí sýry.
Kráva – telátko – spásá travičku, pije vodu. Dává nám mléko. Z mléka vyrábíme smetanu, máslo, jogurty, tvaroh.
Kůň – hříbátko – spásá travičku, pije vodu. Koně nám pomáhají - třeba přibližovat dřevo z lesa, nebo na koni můžeme jezdit.
Kde taková zvířátka bydlí?…. Na statku, nebo na farmě. Co je to statek? Kdo v něm žije? Co tam lidé a zvířátka dělají?
Statek je několik venkovských budov, ve kterých bydlí lidé a zvířátka. Člověku, který statek vede se říká hospodář. Na statku většinou bydlí se svoji rodinou a o stavení, pole, zahradu a především o zvířátka se starají společně.
Položte dětem otázky:
• Jaká zvířátka v pohádce vystupují?
• Co se v pohádce stalo?
• Kdo s kým byl ve dvojici na práci? Co společně měli za práci? • Jaké plyne ponaučení z této pohádky?
• Pomáháte doma mamince, nebo tatínkovi s domácími prácemi? S jakými?
Pokuste se napodobit zvířátka pohybem:
koníček – poskok, kočička – měkká chůze na špičky, pejsek – chůze v podporu dřepmo (ne po kolenou), kachnička – chůze ve dřepu (chytit si ruce za zády)
…Inspirace: Domácí cvičení s dětmi - Zvířátka - YouTube Jógová rozcvička pro děti #2 - Aneta Borovičková - YouTube
Procvičíme si dýchání.
Sedneme si do tureckého sedu, ruce položíme volně na kolena. Nadechneme se nosem a vydechneme pusou - v ruce si představíme pírko, které chceme odfouknout. Poté položíme pírko opět na dlaň a foukáme tak, aby se pírko nadnášelo - komu se pírko bude vznášet výš? .
Jak se zvířátka ozývají?:
• Kuřátko - PÍ PÍ PÍ • Pejsek - HAF HAF HAF
• Ovečka - BÉ BÉ BÉ • Kočička - MŇAU MŇAU
• Kravička- BÚ BÚ BÚ • Koza – MÉ MÉ MÉ
• Prasátko- CHRO CHRO CHRO • Slepička – KO KO DÁK
Znáte nějakou písničku o zvířátkách? Pojďte si zazpívat: Kočka leze dírou, Skákal pes, Já mám koně, Když jsem já sloužil, Prší prší, Andulko Šafářova,.
BÁSNIČKA:
Na dvorečku u babičky
tam je mnoho zvířátek.
Když k ní přijdu, hned tu běží
prase a pět selátek. Přiběhne i slepička, ko ko ko ko dák,
snesla dneska vajíčka, ano je to tak.
Ovečka se chlubí, bé bé bé,
dneska mi to sluší jé, jé, jé.
Na dvoreček k babičce chodím velmi rád, se zvířátky já jsem totiž velký kamarád.
Hádanky:
Přirovnání - charakteristika zvířat:
Mlaská u jídla jako…..……….. (prasátko).
Chodí zmoklá jako……………...(slepice).
Štípe jako………………...…….... (husa).
Ten je silný jako………...…….. (kůň).
Doplňování zvuků do říkadla, rýmování:
Kráva………….až to hučí. (bučí)
Slípka………….na sedláka. (kdáká)
Ovce…………...ovčí řečí. (bečí)
Kozlík………….že je větší. (mečí)
Prase…………..jen to fičí. (kvičí)
Oslík…………...na oslíka. (hýká)
Tvoření zdrobnělin a rytmizace tleskáním slov:
krátká slabika - TLESK, dlouhá slabika - MÁVNUTÍ PAŽÍ OBLOUKEM SHORA DOLŮ
Sle-pi-ce……. sle-pič-ka. Krá-va………….kra-vič-ka
Kach-na…….. kach-nič-ka. Hu-sa…………..hu-sič-ka
Kůň………….... ko-ní-ček. Koč-ka………… ko-čič-ka
Pra-se………... pra-sát-ko. Krá-lík…………..krá-lí-ček
Ko-za……….... ko-zič-ka Pes……………....pej-sek
Protože jsme se vše naučili a zopakovali, můžeme se pustit do obrázků.
Nezapomeňte si procvičit prstíky, také udělejte kroužky zápěstím, předloktím a velké kruhy pažemi.
Pracovní listy:
Jaké mláďátko patří ke koze, pejskovi, kočce a slepičce? Vybarvíme vždy maminku a správné mládě.
Spoj stín se zvířátkem. Které zvířátko stín nemá? Zvířátka, která nepatří na statek zakroužkuj červenou pastelkou. Vystřihni čtverce se zvířecí hlavou a přilep ke správnému zvířátku. Potom vybarvi. Pomoz kočičkám obtáhnout vlnky. Zkoušej i několikrát za sebou. Zakroužkuj stejný počet puntíků, kolik je na obrázku zvířat. Vybarvi, vystřihni a slož si pejska...
Přejeme Vám příjemnou zábavu a nezapomeňte si obrázky ukládat do portfolia. Mějte se krásně a užívejte si sluníčka. Vaše paní učitelky ze školky.
Příloha | Velikost |
---|---|
Pracovní listy - zvířátka | 2.37 MB |
Jaké zvířátko se ozývá | 1.14 MB |