RODIČE VÍTÁNI

Rodiče vítáni

QRC

 

KONTAKT

ZŠ a MŠ Chraštice

Chraštice 44
Březnice 262 72
IČO: 68998503
tel:  +420-318695382
mob:+420-739691120
skola@zschrastice.cz
www.zschrastice.cz

ZŘIZOVATEL

Obec Chraštice

Chraštice 2
Březnice 262 72
IČO: 00242331
tel:  +420-318695371
obecchrastice@seznam.cz
www.obec-chrastice.cz

Ohrožuje nás reforma?

Připravovaná reforma ministra Josefa Dobeše o financování škol  se setkala  s  všeobecně odmítavým postojem!

 

 

Zástupci měst a obcí v pondělí 20.února 2012 v Senátu ostře vystoupili proti plánovaným změnám ve financování škol podle naplněnosti tříd.

 

Veřejného slyšení, které se v Senátu na toto téma odehrálo, jsem se za naši školu a obec zúčastnil i já (jako ředitel školy i jako místostarosta) a v diskuzi jsem odmítl stejně jako ostatní řečníci připravovaný návrh Reformy financování regionálního školství, která by měla v případě schválení začít platit od 1.1.2013.

 

"Kdyby mělo být podle ideálního modelu

ve třídě průměrně 24 žáků, jen ve Středočeském kraji by toto kritérium nesplňovalo 245 z celkových 273 základních škol", řekl předsedající senátor Marcel Chládek.

  

"Reforma by znamenala likvidaci malých škol!" míní senátor Chládek. Zavírání škol, ohrožení venkova, anonymita velkých škol, nemožnost začleňování žáků se speciálními potřebami. To jsou hlavní problémy, které s sebou nese plán ministra Josefa Dobeše. Ohledně jeho návrhu diskutovalo v Senátu  na 300 zástupců škol a obcí z celé republiky, kteří mj. chtějí vytvořit pracovní skupinu a připravit vlastní návrh reformy. Je smutné, že ministr Dobeš ani jeho náměstek Němec se tohoto jednání osobně nezúčastnili, přestože byli pozváni. Přišli tak o možnost vyslechnout všechny vyřčené argumenty a následně na ně ihned reagovat.

    

 

Podle návrhu MŠMT by školy již neměly dostávat peníze podle počtu žáků (normativ na žáka), ale na ideálně naplněnou třídu (například s 24 žáky). Pokud by měly dětí ve třídě méně, dostávaly by i méně peněz. Podle modelů ministerstva by se tak získaly stovky milionů korun, které by bylo možné využít na zkvalitnění výuky. Odpůrci návrhu však naopak poukazují na riziko zhoršení kvality a dostupnosti základního školství a přenesení velké části nákladů na vzdělávání na obce i rodiče žáků, kteří by museli posílat dítě do vzdálené školy.

 

V těchto větších spádových školách (podle ministra optimálně kolem 650 žáků) by učitelé nemohli věnovat dostatečnou pozornost ani dětem s poruchami učení nebo mimořádně nadaným, které potřebují speciální péči.

 

Někteří řečníci také upozornili na ukvapené rušení MŠ před několika lety a současné obtíže spojené s nedostatkem míst v mateřských školách, další poukázali na skutečnost, že některé větší školy by neměly dostatečnou kapacitu, aby mohly bez obtíží přijmout všechny děti ze zrušených vesnických škol.

 

Dalším problémem může být okolnost, že mnohé školy se v posledních letech modernizovaly za peníze z EU. Pokud nebude zajištěna udržitelnost projektu v případě, že bude škola zrušena, budou muset obce tyto peníze vracet!

 

Ve svém vystoupení jsem přítomné senátory i hosty upozornil také na "...negativní zkušenosti některých evropských zemích, které se v minulosti pokusily o podobné kroky, jež ale vedly k dramatickému zhoršení školního prostředí i vztahů mezi žáky v přeplněných spádových školách, k nárůstu šikany, kriminality i ostatních sociálně-patologických jevů a k následné nutnosti řešit (s nemalými finančními náklady) tyto nepříjemné důsledky provedených změn. Po této zkušenosti se např. v Dánsku vrátili k původnímu modelu většího množství menších škol, ve kterých lze mnohem lépe vytvářet a podporovat příznivé podmínky pro výchovu a vzdělávání dětí." 

 

(Tyto poznatky a informace jsem získal během svého studijního pobytu v Dánsku v r. 2004, kdy jsem zde měl možnost navštívit přes 10 různých škol od mateřské až po univerzitu a seznámil jsem se při diskuzích a přednáškách s dánským vzdělávacím systémem, který je považován za jeden z nejlepších v Evropě).

 

A jaký byl závěr výše uvedeného jednání v Senátu?

 

1) 100% přítomných odmítlo návrh Reformy RgŠ v podobě, jak byl ministerstvem předložen;

 

2) Bude připravena celostátní petice proti této navržené Reformě financování RgŠ;

 

3) Bude vytvořena pracovní skupina, která připraví vlastní návrh Reformy financování RgŠ;

 

4) Bylo navrženo posunout termín zahájení realizace Reformy financování RgŠ do doby, než bude připraven dostatečně kvalitní návrh;

 

5) Bude svoláno další jednání, na které bude pozván premiér P.Nečas.

 


 

Mgr.Karel Derfl, ředitel školy

 

 

 

 

Další odkazy:

 

Velhartická výzva - www.proskolu.unas.cz

 

Obec Chraštice - www.obec-chrastice.cz

 

Česká škola - články k tomuto tématu

 

Rakovnická výzva - článek v tisku

 

Článek - Dobeš likviduje celé školství

 

Školský portál EDUin - http://eduin.cz/

  

SKAV (stálá konference asociací ve vzdělávání) - video z kulatého stolu k finacování škol

 

 

 

PřílohaVelikost
Pozvánka do senátu (20.2.2012) - Veřejné slyšení k návrhu Reformy financování RgŠ328.69 KB

Přihlášení

Školní video

Videogalerie naší školy

 Školní videa na Youtube

www.youtube.com

PROJEKTY

Jazykový projekt Janička

Kruh spolupracujících škol 

 

Minimalizace šikany

Překlady webu

Translate our web! Übersetzen Sie unsere Web! Перевести наш сайт!

 

Přeložte si sami

 

Po kliknutí na obrázek si sami vyberete ze 105 cizích jazyků pro překlad!