Chraštice 44
Březnice 262 72
IČO: 68998503
tel: +420-318695382
mob:+420-739691120
skola@zschrastice.cz
www.zschrastice.cz
Chraštice 2
Březnice 262 72
IČO: 00242331
tel: +420-318695371
obecchrastice@seznam.cz
www.obec-chrastice.cz
SYSTÉM HODNOCENÍ
C H O V Á N Í Ž Á K Ů
V ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRAŠTICE
Ve snaze podávat efektivní a srozumitelnou zpětnou vazbu žákům i rodičům, jsme v naší škole od roku 2015 začali používat systém Hodnocení přístupu ke vzdělávání a chování žáků, který nám umožnil mnohem lépe posuzovat a hodnotit chování a přístup žáků.
S nástupem distanční výuky a s přechodem na slovní hodnocení jsme tento způsob hodnocení na nějakou dobu opustili, protože zaváděné slovní hodnocení zahrnuje i posouzení chování a přístupu ke vzdělávání.
V současné době se ale k této formě HODNOCENÍ CHOVÁNÍ opět vracíme, abychom se ještě více soustředili na posouzení a vyhodnocování chování dětí, protože největší zhoršení vnímáme ve vzájemných vztazích.
Domníváme se, že zhoršení v chování žáků ve škole je zřejmě způsobeno přerušením přirozených sociálních vazeb následkem dlouhodobé neúčasti dětí na prezenční výuce, ale také celkově zvýšeným napětím ve společnosti související s větší mírou stresu, který může být způsoben např. obavami o zdraví, ekonomickou nejistotou či dalšími faktory. Tyto negativní vlivy a projevy jsou ve zvýšené míře pozorovány jak u dospělých, tak i u dětí. Vnímají je i psychologové a další odborníci, protože se podobné projevy objevují na většině škol. MŠMT například vydalo tento manuál Metodické doporučení k duševnímu zdraví, který má pomoci pedagogům i rodičům v řešení obtížných situací.
Nadměrný stres, který negativně doléhá na děti, totiž může být spouštěčem psychických obtíží. U dětí se mohou objevovat pocity bezmoci, úzkosti či bezvýchodnosti, se kterými si neví rady a mohou se s nimi vyrovnávat nevhodnými způsoby. V případě potřeby se i vy můžete obrátit na odborníky s žádostí o pomoc - odkazy najdete např. na webu www.dusevnizdravi/edu.cz/pro-rodice.
Můžete se obrátit i na pedagogy naší školy (výchovný poradce, vedení školy, třídní učitelky).
Přestože hledáme příčiny změn (nebo i zhoršení) v chování našich žáků a snažíme se je lépe pochopit a předcházet všem negativním projevům, nemůžeme je samozřejmě přehlížet ani tolerovat v případě, že dochází k porušování dohodnutých pravidel.
K naší roli pedagogů patří také provádět hodnocení chování každého žáka, k čemuž nám ale známka na vysvědčení často nemůže stačit, protože nevyjadřuje všechno, co se za ní skrývá.
Ona i ta "jednička z chování" nemusí pokaždé vyjadřovat, že je všechno v pořádku a již není co zlepšovat. Proto Vám nyní nabízíme takové hodnocení chování, které se snaží jít více do hloubky, takže bude jistě důvodem k zamyšlení a může být i návodem či radou, na co se v budoucnu zaměřit, kde je ještě prostor pro zlepšování...
Jak bude HODNOCENÍ CHOVÁNÍ našich žáků vypadat v praxi?
Na konci pololetí každému žákovi a žákyni naší školy (a jejich rodičům) písemně sdělíme, jak se jim z našeho úhlu pohledu daří respektovat pravidla školního soužití a jak se chovají ke svým spolužákům i dospělým ve škole či na školních akcích. Toto hodnocení je výsledkem shody mezi všemi vyučujícími, kteří v daném pololetí žáky/žákyni vyučovali.
KRITÉRIA, podle kterých jsou naši žáci a žákyně od školního roku 2021/2022 hodnoceni:
CHOVÁNÍ K OSTATNÍM DĚTEM
Jedná bez posmívání, zastrašování, povyšování či ponižování.
Dodržuje dohodnutá pravidla soužití dle školního řádu.
Dodržuje domluvená třídní pravidla.
S ostatními komunikuje bez vulgarismů.
Problémy řeší smírem a bez násilí.
Nabízí druhým pomoc a podporu.
CHOVÁNÍ K DOSPĚLÝM
Ke všem dospělým ve škole se chová s respektem.
Plní pokyny všech dospělých podílejících se na chodu školy.
Chová se příkladně ve škole i na školních akcích.
Ke každému z těchto kritérií bude připojeno hodnocení vyjadřující míru jeho naplnění:
splňuje
spíše splňuje
spíše nesplňuje
nesplňuje
Celkové hodnocení chování žáků bude zpracováno na samostatném tiskopise, který je nepovinnou přílohou k vysvědčení na konci školního roku nebo výpisu vysvědčení v pololetí. Tento způsob hodnocení se netýká žáků v 1. ročníku, kteří jsou hodnoceni pouze slovním hodnocením, které zahrnuje i chování a přístup dítěte.
Věříme, že takto strukturované hodnocení chování pomůže našim žákům snadněji nacházet mantinely, ve kterých se mohou bezpečně pohybovat, a nám dospělým (pedagogům i rodičům) může pomoci v tom, abychom dětem byli i nadále co největší oporou i jistotou, ale současně i přirozenou autoritou.
Děkujeme za vaši podporu a společné úsilí v tom, aby se všechny děti těšily do školy, mohly se zde cítit bezpečně a učit se naplno a s radostí. SPOLU A V POHODĚ.
Mgr. Karel Derfl, ředitel školy